پیش آنکه بدانیم حسابداری مالیاتی چیست و شامل چه مواردی می‌شود، باید بدانیم که مالیات چیست و چرا پرداخت و دریافت آن اهمیت دارد.

مالیات هزینه‌ای اجتماعی است که ملت‌ها به ازای بهره‌برداری از امکانات و منابع یک کشور پرداخت می‌کنند تا آن منابع و امکانات قابل جایگزینی باشند. مالیات‌ها می‌تواند به شخص، موسسه، دارایی و… تعلق بگیرد و بر اساس توانایی و میزان درآمد متفاوت هستند. برخی اقتصاددان‌‌ها از مالیات در مقابل مصرف دفاع می‌کنند و معتقدند این شیوه گرفتن مالیات می‌تواند عادلانه‌تر از مالیات بر درآمد باشد. مثلا در بعضی کشورها، سیگار دارای مالیات‌های سنگین است تا به عنوان عاملی بازدارنده عمل کند و از مصرف زیاد آن جلوگیری شود. مالیات‌هایی که مردم پرداخت می‌کنند باید جهت حصول اهداف زیر مصرف شود.

  • آموزش و پرورش در تمام سطوح
  • ایجاد و توسعه حمل و نقل و راه‌های ارتباطی
  • حفظ تمامیت ارضی، بالا بردن نیروی دفاعی و اداره نیروهای نظامی
  • تامین خودکفایی در کشاورزی، علوم و صنعت
  • تامین بهداشت، آب، برق، مخابرات و… در تمام سطوح
  • و…

گروه‌های مختلفی مشمول پرداخت مالیات هستند. از جمله کلیه مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی)، هر شخص حقیقی ایرانی که درآمدهایی را به دست می‌آورد، هر شخص حقیقی غیر ایرانی که درآمدهایی در ایران تحصیل می‌کند و یا درآمدهایی که بابت واگذاری امتیازات، تعلیمات و کمک‌ها دریافت می‌شود نیز مشمول پرداخت مالیات هستند. برای مثال اگر حق نمایش برای یک فیلم در ایران گرفته شود، آن درآمد شامل مالیات است.

در مقابل برخی از سازمان‌ها و نهادها مالیات پرداخت نمی‌کنند. مثلا وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی، دستگاه‌هایی که بودجه آنها را دولت می‌دهد و شهرداری‌ها مشمول این قانون نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *